Son Adalar – Britanya Etrafında Seyir – III.Bölüm

Son Adalar - Britanya Etrafında Seyir

Büyük deniz Atlantik’in binlerce millik öfkesinden arta kalan soluğanlarla aramızda, artık sancağımızda yükselmeye başlayan İrlanda Adası var çok şükür. Uzun süre etkisinde olacağımız yüksek basınç kütlesi bizi orsa rotalara mahkum edecek güneyli rüzgârlar gönderiyor. Son İskoç Lochları’na veda edip, İrlanda ve Galler arasında volta vurarak Man Adası ve Scilly Adaları’ndan geçeceğiz, Britanya Turu Güneydoğu uçtaki Penzance’ta sona erecek artık…

YAZI VE FOTOĞRAFLAR: R. Kağan Aybudak – kaybudak@gmail.com

En azından 100 millik bir mesafeden beri büyük soluğanları daha az dert ederek, temelde sadece gelgit akıntısı ve deniz sislerinden oluşan meteorolojik olayları takip ettiğimiz bir güneyli rotadayız. İrlanda Sahil Güvenlik kanalına da kulak kabartmaya başladık artık. İskoç aksanının yarattığı karışıklıklardan biraz alışkın olsak da bu söylenenleri anlamak da o kadar kolay değil. Raporun batılı rüzgârlardan haber getirdiği günlerde kendilerini bize hâlâ hatırlatan Atlantik soluğanları Oban’dan güneye indikçe artık etkilerini iyice kaybedecekler.

36 SAATLİK DİNLENCE

30 Nisan günü, Britanya’nın tüm doğu sahili, kuzey kıyıları ve Kuzey Denizi sınırındaki Orkney Adaları’nı sığdırdığımız iki haftalık yorgunluğu, yaklaşık 36 saatlik bir mola şansımız olan Oban’da geçiriyoruz. Kısa bir süre de olsa karada nefes almak ne büyük bir mutluluk!

Yukarıda ana hatları çizilen tüm rota boyunca dizilmiş, dünyanın dört bir yanına ürün gönderen balıkçılık merkezleri bir kefeye, Oban diğerine koyulsa bu çeşitlilik ve bollukla hiç şüphesiz ağır basardı. Midyeler, istiridyeler, ıstakozlar… Çoğu canlı, envaiçeşit kuzey balığı günün her saati capcanlı pazar yerlerinde sergileniyor. Bizdekine benzer bir ızgara usulüyle müşterinin beğendiği balık sokak lokantasında pişiriliyor.

BAKIM ZAMANI

Neredeyse 1500 mildir bizi sırtında taşıyan emektar Bavaria 46 S/Y Tonic, haklı olarak biraz mızmızlanmaya başladı. Anayelken ıskotasını yönettiğimiz ön sancak vinç tehlikeli bir biçimde geri tepiyor, bir sakatlık çıkarmadan “sök-yağla-bağla” yöntemiyle hızlı bir bakım gerekiyor. Kalabalık ekiplerde seyir yapmanın olmazsa olmazı WC sorunları da tabii ki sahnede, yanımızda yedeği olduğu için şükrettiğimiz bir pompa değişimi de bizi bekliyor. Yola çıktığımızdan beri şakalı çalışan mutfak hidroforu da teknenin derinliklerine gömülü bulunan hava tahliyeden başlayan sıkı bir denetime ihtiyaç duyuyor. Hem artık seyahatin gediklilerinden olduğumuz hem de biraz işten anlar görüntü sergilemenin “cezası” olarak Benjamin ve ben, bu çok değerli 36 saatimizin bir kısmını bu işlere vakfeden gönüllüler oluverdik.

GÜNBATISI ETKİLERİ

İngilizcede rüzgâr adları basitçe geldikleri yönlerle ifade ediliyor, bizdeki gibi ayrı bir lügata tabi değiller. Çok beğendiğim Southerly ve Westerly tersaneleri de güneyli ve batılı rüzgârların isim babası olduğu güzel tekneleri üreten markalar. Türkiye’de de sıklıkla görebildiğimiz Westerly markasının, düşük su zamanlarında deniz tabanına oturması için tasarlanan ikiz salma tipi modellerini bu denizlerde sıklıkla görüyoruz.

2 Mayıs, saat 10:40’ta artık adanın Atlantik etkisine açık çıplak batı kıyılarının açıklarındayız ve Amerika kıyılarından beri taşıdıkları enerjinin son damlalarını bitirmeye çalışan soluğanların sancak bordamıza attığı tokatların seslerini duyuyoruz. Kuzey İrlanda ve İrlanda Cumhuriyeti sularına ulaşmadan Atlantik bizi rahat bırakmayacak gibi… Dünyanın en meşhur viski üreticilerinin merkezlerinin olduğu Islay Adası’nın küçük limanı Port Ellen’a varana kadar bu sallantıyla yaşamamız gerekiyor.

Britanya Etrafında Seyir yazımızın devamını Mayıs 2020 sayımızda okuyabilirsiniz.

Bu yazının tamamını App Store, Turkcell Dergilik ve Magzter uygulamasıyla hızlı ve kolayca ulaşabilirsiniz..